Йозеф Граф: "У наступному році ми очікуємо приріст ринку нових легкових авто на 18-25%".

06.11.2018.

Для початку проаналізуйте, будь ласка, ринок нових легкових і легких комерційних автомобілів поточного року і свої позиції на ньому. Багато експертів очікували його приросту в цьому році, аналогічного торішньому - приблизно 20%, але по факту за 9 місяців він значно менше. Які позиції ваших брендів?

Нашу присутність на ринку в цьому році можна оцінити досить позитивно. За січень - вересень в компанії підвищилися продажі легкових автомобілів майже на 12% в порівнянні з таким же періодом 2017 року - до 7,364 тис. Показово, що компанії вдалося досягти зростання частки на ринку легкових автомобілів - з 11,6% в минулому році до 12,4 % в 2018.

Комерційних автомобілів Volkswagen за три квартали було реалізовано 811 од., або 10,9% ринку комерційних авто. Основними покупцями комерційної техніки є юридичні особи та приватні підприємці (70% продажів цих автомобілів).  

Ми очікуємо за підсумками року, як мінімум, зберегти свої частки на ринку. В цілому ринок легкових авто в цьому році зростає не дуже швидкими темпами - зараз близько 5%, і до кінця року продажі в цілому можуть скласти 80-85 тис. одиниць. (У 2017 році вони перевищили 80 тис.). Сподіваємося на невеликий приріст.  

Нашою перевагою є широка лінійка автомобілів, розрахована на потреби будь-якого покупця.

Ви імпортуєте три досить потужних бренди. Як би Ви охарактеризували ключові відмінності в їх просуванні на вітчизняному ринку (між собою, а також в порівнянні з просуванням на інших ринках)?  

Український ринок має свою специфіку, тому просуванню кожного з брендів притаманні індивідуальні особливості. Audi - це преміум-бренд, основні аспекти роботи з ним - це преміальність у всьому: в якості продукції, у рівні обслуговування, в сервісі та індивідуальному підході до клієнта. Масовий ("народний") бренд Volkswagen має дуже широку лінійку для будь-якої аудиторії: від хетчбека Volkswagen Polo до флагманського позашляховика Touareg. Бренд SEAT фокусується на більш молодому і соціально активному сегменті покупців, тобто це більш вузька аудиторія. Зараз стратегія цього бренда орієнтується на позашляховики, а в Україні автомобілі SUV-сегмента користуються досить високим попитом - у нас люди люблять великі автомобілі. Крім того, ми робимо ставку на співпрацю з корпоративними клієнтами.  

Чи були великі корпоративні клієнти останнім часом? 

Основна частка корпоративних продажів - комерційні автомобілі Volkswagen. Як відомо, корпоративні контракти - це певний індикатор економічної ситуації в країні: коли економіка в країні йде вгору - зростає купівельна спроможність юр. осіб, цей попит позначається і на комерційних продажах. Таким чином ми можемо спрогнозувати динаміку продажів наступного року. Якщо говорити про останні великі контракти - це поставка 92 автомобілів SEAT Ibiza компанії Coca-Cola.  

Чи вважаєте Ви сьогоднішні показники продажів достатніми? Наскільки перспективним є вітчизняний ринок для іноземних автоконцернів? Наскільки може зрости ринок в наступному році?  

Складне питання. Якщо зазирнути в довгострокову перспективу, то ми бачимо високий потенціал ринку. Оцінка потенціалу - це порівняння рівня моторизації (автомобілізації) в різних країнах. Наприклад, в Німеччині - це близько 550 автомобілів на 1000 чоловік населення, а в Україні - лише 200 автомобілів. Україна - велика країна з високим потенціалом.

Насправді найгірша ситуація з продажами була після кризи в 2014 році (зрозуміло чому), коли було зафіксовано практично дворазове падіння (цифри різняться в залежності від конкретних сегментів). Але, починаючи з 2015 року, ринок поступово зростає - повільно, але впевнено. Якщо наш прогноз на цей рік близько 80-85 тис. нових легкових автомобілів, то в наступному році очікуємо 100 тис. нових автомобілів.  

У секторі комерційних автомобілів ситуація схожа - з 2016 року ринок повільно зростає. Вважаємо, що в 2018 році в Україні буде зареєстровано близько 11 тис. авто, а в 2019  - 12 тис.  

Ситуація в Україні поліпшується, відзначається зростання доходів і купівельної спроможності, саме тому ми прогнозуємо позитивну динаміку.  

Розкажіть про те, як компанія змогла допустити помилки в сертифікації партії автомобілів Volkswagen Golf Sportwagen (Variant)? Чому хороша ідея - поставити українським споживачам автомобілі за доступною ціною, вироблені для американського ринку - обернулася проблемами для власників транспортних засобів? Що сьогодні робить "Порше Україна" для того, щоб вирішити проблему і мінімізувати моральні і матеріальні збитки клієнтів?  

Дійсно, виникла наступна ситуація - в середині квітня стало відомо, що в процесі оформлення сертифіката на 2800 автомобілів Volkswagen Golf Sportwagen (Variant) були виявлені невідповідності. Ми цю проблему аналізували і в першу чергу думали про те, як уникнути труднощів для власників цих автомобілів. Але важливо сказати, що після виявлення проблеми ми самі повідомили про це власникам даних авто, вийшли на відкритий діалог з ними і повідомили ЗМІ. І сьогодні продовжуємо дотримуватися даної стратегії. 

Рішення складається з двох етапів. Перший - проведення індивідуальної сертифікації, після чого необхідна реєстрація автомобіля. Індивідуальна сертифікація почалася 15 серпня, і майже 80% авто вже сертифіковані.  

Зараз ми працюємо над другим етапом - реєстрацією цих автомобілів. Цю процедуру ми також почали, перші пілотні авто зареєстровані. Всі наші зусилля спрямовані на те, щоб після того, як цей етап буде протестовано, буде проведена реєстрація загальної кількості автомобілів. Наша компанія за допомогою дилерської мережі супроводжує кожного клієнта на всіх етапах і покриває витрати, що виникають під час проходження процесу. Після завершення процесів клієнт отримує у якості компенсації незручностей сертифікат - це ваучер на суму 6 тис. гривень.  

І вже є клієнти, які отримали такий ваучер? Вони задоволені сумою?  

Так є, мені не відомі випадки заперечень. В процесі діалогу, звичайно, виникали питання про сам процес, які ми повинні роз'яснювати, але ми намагаємося максимально захистити клієнта від можливих незручностей під час проходження цих процесів.  

Тобто можна сказати, що репутаційні ризики було згладжено?

Ми робимо все, щоб вести відкритий діалог і таким чином нівелювати ризики. Відкритий діалог з клієнтами і ЗМІ дозволяє це здійснити, але в той же час, це неприємна ситуація, опинитися в якій не побажаєш нікому. Однак ми робимо все можливе і мусимо її вирішити.

Наскільки, на Вашу думку, може торкнутися України європейська тенденція скорочення і поступової відмови від дизельних двигунів?

Я не бачу тут великої проблеми, тому що автовиробники орієнтуються на споживчий попит. В Україні є попит на авто з дизельним типом двигуна, і у нас великий вибір таких автомобілів.

Думаю, що в перспективі Україна буде слідувати європейським тенденціям, і ми вже спостерігаємо інтерес до альтернативних типів двигунів - поступово попит на авто з ДВС і дизелями буде падати.  

За оцінкою експертів, основні чинники, які гальмують зростання ринку нових авто - це ввезення вживаних автомобілів за пільговими ставками акцизу і засилля "евроблях" з урахуванням поки так і не дозволеної на законодавчому рівні проблеми. Як ви оцінюєте вплив цих факторів, в тому числі на продажу ваших брендів?  

Що стосується так званих "евроблях", ми тут не бачимо великої проблеми для ринку нових авто і не стали б змішувати ці два ринки - це різні цільові аудиторії і, скоріше, кількість "евроблях" впливає на ринок уживаних авто, де є зіткнення інтересів.  

А ось що дійсно впливає - це імпорт вживаних авто за зниженими ставками акцизу. Ми спостерігаємо і відчуваємо його вплив - наші продажі дещо просідають. І якщо на 2019 рік дію пільгових ставок не подовжать, розраховуємо на зростання продажів за рахунок цього фактора.  

Що ми ще намагаємося робити для утримання позицій - це слідувати тенденціям ринку. Наприклад, електромобілі в усьому світі є трендовим сегментом. Україна не виняток, чому в чималому ступені сприяли законодавчі преференції, відносно швидкий розвиток відповідної інфраструктури, зростання цін на традиційні види палива, а також зростаюча екологічна свідомість українців.  

"Порше Україна" не може залишатися осторонь від перспективної тенденції і в 2019 році ми плануємо презентувати в Україні перший повністю електричний автомобіль Audi e-tron. Ми не очікуємо, що в 2019 році буде великий обсяг продажів таких автомобілів, але це свого роду заява від імені бренда.

На цьому ринку в Україні поки не спостерігається бум, незважаючи на скасування для електромобілів ввізного мита, акцизу і ПДВ. Як ви вважаєте, це через дорожнечу авто, відсутність достатньої зарядної інфраструктури?  

Тут Ви маєте рацію - гальмують і висока ціна і відсутність інфраструктури. Але це не тільки в Україні, так у всьому світі. Хороші умови для розвитку ринку електромобілів будуть там, де це регулюється владою - наприклад в Скандинавії.

Ми залежимо від стратегії Концерну з виробництва та виведення автомобілів на ринок. Нещодавно був представлений повністю електричний автомобіль Audi e-tron, саме цей автомобіль виводиться і на український ринок. У Volkswagen вже є модель електромобіля - e-Golf, але в Україні він не був представлений через відсутність інфраструктури на той час. Згідно з концепцією бренду планується заміна лінійки електромобілями серії I.D., які також будуть представлені в Україні.  

"Порше Україна" планує в нашій країні інвестувати у власну зарядну інфраструктуру?

Ми не плануємо, але будемо пропонувати своє рішення для підзарядки - наприклад, це буде невелика підстанція, яку можна поставити вдома і заряджати авто.  

Не можу не запитати про новинки, які будуть представлені на ринку в 2019 році.  

Ми представимо відразу кілька новинок. У лінійці Volkswagen - це компактні кросовери T-Roc, T-Cross, оновлення поточної генерації моделі Passat і абсолютно новий Golf. Також ми плануємо ще більше розширити наші пропозиції на ринку України по бренду SEAT: модельний ряд поповниться 7-місним A + SUV представником - Tarraco. Що ж стосується Audi, то 2019 буде роком новинок і передових технологій: окрім повністю електричного Audi e-tron буде представлено нове покоління моделі А6, нове покоління Q3, а також ряд спортивних новинок. В цілому бренд Audi порадує українських автолюбителів вісьмома новинками.  

Чи оптимальна на сьогодні дилерська мережа компанії, чи планується її кількісне розширення або якісна перебудова?  

З урахуванням тих продажів, які є, мережа повністю відповідає попиту щодо кількості та якості. Сьогодні у Volkswagen - 26 дилерських підприємств плюс 4 сервісних партнера, у Audi - 9 дилерів плюс 2 сервісних партнера, у SEAT - 8 дилерських центрів плюс 17 сервісних партнерів. А про розширення можна говорити тільки при зростанні продажів. Але ми постійно інвестуємо в якість нашої дилерської мережі. Хоча тут є різниця між брендами, наприклад, потенціал розвитку дилерської мережі існує для бренда SEAT.

У вас є власна фінансова компанія - "Porsche Finance Group Ukraine". Наскільки активно її інструментами користуються українці, чи є інтересу до лізингу, популярність якого як і раніше невисока?  

Не можу говорити від імені компанії Porsche Finance Group Ukraine, якою не керую. Нам дуже пощастило, що в рамках групи є структура, інструменти якої ми можемо пропонувати. Якщо не помиляюся, загальна кількість авто, які купують за рахунок фінансування - близько 20%. І сильна сторона Porsche Finance Group Ukraine - це як раз лізингові пропозиції, компанія хороший гравець на цьому ринку. Але, звичайно, якщо взяти загальний фінринок, то лізинг відіграє зовсім маленьку роль - у порівнянні з європейськими ринками Україна все ще на початковому етапі.

 В Європі лізинг - звичайний інструмент навіть для фізичних осіб, а в Україні на нього більше націлені юр. особи.

Ми говорили, що значний вплив на результати продажів має імпорт вживаних автомобілів, тим більше що найпопулярнішим б / у автомобілем залишається Volkswagen. А ваша компанія присутня на вторинному ринку?  

Ми вже три роки працюємо на вторинному ринку. "Порше Україна" - єдиний імпортер на ринку, який розвиває програму продажу і обслуговування автомобілів з пробігом (всіх наших брендів) відповідно до стандартів концерну Volkswagen (DasWeltAuto). Її перевага полягає в тому, що ви купуєте уживане авто з гарантією, тобто можна не боятися, що авто вийде з експлуатації вже наступного року.

Сьогодні цю програму пропонують 14 дилерських підприємств. Дилери, які працюють за програмою DasWeltAuto, повинні відповідати певним критеріям.  

Вторинний ринок в Україні дуже великий, в основному, це операції купівлі-продажу між приватними особами, тобто без всяких гарантій.  

І останнє питання - які фінансові показники "Порше Україна?  

На жаль, не можу розповсюджувати такі дані. Але можу сказати, що прибутковість, в загальному, є достатньо хорошою, хоча в цьому році дещо знизилася через ситуацію з автомобілями Golf Sportwagen, тобто за рахунок наших інвестицій в її вирішення.